Konwój zabytkowych ciężarówek wyruszył z  Bydgoszczy. „To legenda polskiej motoryzacji” [ZDJĘCIA]

Kultowe ciężarówki cieszyły się dużym zainteresowaniem bydgoszczan / Fot. B. Witkowski/UMB

Z Bydgoszczy wyruszył konwój promujący zlot 9. Legenda STAR-a. Ciężarówki przybyły do naszego miasta z różnych stron Polski, aby udać się w kilkudniową drogę do Starachowic, czyli miejsca, gdzie produkowane były te kultowe auta.

To już drugi konwój poprzedzający zjazd miłośników polskich aut ciężarowych. – Rok temu startowaliśmy z Torunia. Padały pytania: Dlaczego nie w Bydgoszczy czy Włocławku? Mamy w tym regionie wielu przyjaciół, fanów Starów. W tej część Polski jest sporo tych ciężarówek. Postanowiliśmy więc, dzięki pomocy naszych przyjaciół wystartować z waszego miasta. Chcemy co roku zmieniać trasy, pomysłów nam nie brakuje – mówi Dariusz Dąbrowski, wicestarosta powiatu starachowickiego i organizator rajdu.

We wtorkowe popołudnie (22 sierpnia), przed Torbydem stanęło 12 ciężarówek marki STAR, aby wyruszyć w rajd promujący te auta i zlot 9. Legenda STARa. Można był je podziwiać i wsiąść do środka. Niektóre miały ubarwienia wojskowe i strażackie. Kilkaset osób przyszło zobaczyć te znane polskie ciężarówki.. Jeden miał wysięgnik, na który chętni mogli wejść, by podnieść się do góry.

Odwiedzą stolicę i dotrą do Starachowic

Właściciele STARów przyjechali m. in. z Chodzieży, Słupska, Puław czy Torunia. Oprócz nich na zlot przybyły inne „klasyki”. Wspierali ich uczestnicy zjazdów Bydgoskie Klasyki Nocą, którzy pomagali przy organizacji imprezy. W konwoju wyruszyły także Jelcz 442, który brał udział w rajdzie Paryż-Dakar w 1988 roku czy Żuk.

Konwój wyjechał z Bydgoszczy do Torunia o godz. 18.00. Zatrzymujemy się tam na nocleg. Rankiem wyruszamy do Włocławka i dalej do Warszawy oraz Starachowic. Udział w zlocie zadeklarowało ponad 190 uczestników – dopowiada. W stolicy samochody zatrzymają się przy Politechnice Warszawskiej, aby upamiętnić 75-lecie prezentacji aut w tym miejscu podczas kongresu zjednoczeniowego partii PPS i PPR 15–21 grudnia 1948) zakończonego utworzeniem Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej (PZPR). – Oczywiście, organizatorzy chcą upamiętnić ważną chwilę dla starachowickich konstruktorów i robotników, jaką niewątpliwe była pierwsza prezentacja w Warszawie, a nie utworzenie partii komunistycznej.

W piątek (25 sierpnia) dotrą do bazy zlotu przy Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach, gdzie zostanie on oficjalnie rozpoczęty. Zainauguruje go konferencja „Starem przez 75 lat”. Kierowcy będą rywalizować w próbach sprawnościowych i szybkościowych podczas zlotów. Zabawa potrwa do 27 sierpnia.

Po raz dziewiąty organizujemy zlot Starów. Sympatyków tych aut przybywa. Po każdym zjeździe odzywają się do mnie przyjaciele i inni kierowcy, którzy chwalą się, że kupili to auto lub mają w swojej kolekcji kolejny model – opowiada organizator.

Legenda Stara. „Żyjemy tymi samochodami”

Skąd nazwa zlotu – Legenda STARa? To auto jest legendą w wymiarze motoryzacyjny, a także dla mieszkańców. W Starachowicach żyjemy tymi pojazdami. W najlepszych czasach fabryki, w latach 70-tych, pracowało w niej 25 tys. osób. W naszym powiecie nie ma domu, w której chociażby jeden z jej członków nie wspominałby o tym zakładzie – wyjaśnia Dariusz Dąbrowski.

Pierwsze auta ciężarowe – STARy 20 zostały wyprodukowane w 1948 roku. Upaństwowiony po wojnie zakład otrzymał od rządu za zadanie ich produkcję. Pierwsza polska ciężarówka była w całości rodzimą konstrukcją, stworzoną w latach 1946 -1948 w łódzkim Centralnym Biurze Konstrukcyjnym nr 5, a następnie na terenie Ursusa.

Łącznie starachowickie zakłady, które od 1952 roku otrzymały nazwę Fabryka Samochodów Ciężarowych im. Feliksa Dzierżyńskiego (FSC), wyprodukowały ponad 50 tys. modeli STAR 20.

W zakładzie stworzono w sumie około 630 tys. pojazdów. Ostatnia partia STARów zjechała z taśmy montażowej w 2006 roku. Od 2009 roku z firmy zniknęła nazwa STAR. Przejęło ją przedsiębiorstwo MAN. Obecnie w zakładzie produkowane są szkielety oraz komponenty autobusów i ciężarówek grupy MAN AG.

Dwie starachowickie firmy nadal kontynuują modernizację tych ciężarówek to Star San Duo i Autobox.

Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!

Udostępnij: Facebook Twitter