Nowe mosty nad Brdą – tak wygląda na zdjęciach  największa bydgoska budowa drogowa ostatnich lat

Zakończyły się prace przy budowie mostów nad Brdą / Fot. B. Witkowski /

179 milionów złotych ostatecznie kosztowała budowa nowych mostów nad Brdą i przebudowy ulic, skrzyżowań i chodników w ich okolicy, razem z przebudową torowiska na skrzyżowaniu ulic Perłowej i Toruńskiej.

Najważniejszym elementem inwestycji była budowa dwóch nowych mostów (tramwajowego i drogowego) zlokalizowanych przy istniejącym moście w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego.

– Przebudowaliśmy skrzyżowania przy mostach od strony ul. Fordońskiej i Kazimierza Wielkiego. Wyremontowaliśmy też dotychczasową przeprawę mostową. Wykonane zostały chodniki i balustrady. Ważnym elementem zmian była modernizacja przystanków. Powstały nowe, a dotychczasowe przesunęliśmy, co zdecydowanie ułatwia przesiadkę na autobus czy tramwaj. W obrębie całej inwestycji powstały nowe nawierzchnie, torowiska, chodniki i drogi rowerowe. Przy skrzyżowaniach zamontowaliśmy też blisko 40 podpórek rowerowych – informuje Tomasz Okoński, rzecznik ZDMiKP w Bydgoszczy.

Setki drzew, tysiące krzewów

Przy okazji budowy mostów zadbano o zieleń. Zasadzono 360 drzew i 1130 krzewów. Najwięcej nowych drzew wyrośnie po obu stronach nowego mostu. Najbliżej Brdy po stronie Bartodziejów pojawiły się między innymi skupiska wierzb, olchy i wiązów szypułkowych. Ulicę Kazimierza Wielkiego po stronie Kapuścisk zacienią po rozrośnięciu się szpalery klonów i brzóz. Drzewa wypełniają także wyspy dzielące jezdnie ulicy Łęczyckiej przy skrzyżowaniu z Fordońską. Tam sadzone były przede wszystkim ozdobne jabłonie i świerki serbskie. W wielu miejscach dosadziliśmy też krzewy. Kolorowe żywopłoty utworzyły między innymi berberysy i jaśminowce posadzone pomiędzy ulicą Toruńską i osiedlem Łuczniczki.

Dzięki nowemu systemowi odwodnieniowemu deszczówka nie trafia już bezpośrednio do Brdy. Wody opadowe i roztopowe spływające po jezdni przechwytywane są przez żeliwne wpusty mostowe. Następnie woda jest odprowadzana do dwóch kolektorów zbiorczych zlokalizowanych pod płytą pomostu przechodzących przez przyczółki. Kolektory są przyłączone do istniejącej sieci kanalizacji deszczowej. Wszystkie latarnie wyposażone są w nowoczesne oprawy oświetleniowe LED zużywające minimalną ilość energii.

Torowisko na ulicy Perłowej

Elementem inwestycji była również przebudowa torowiska na ul. Perłowej i całego skrzyżowania z ulicą Toruńską. Powstały chodniki, drogi rowerowe, przystanki tramwajowe i sygnalizacja świetlne. Nowa nawierzchnia pojawiła się też na okolicznych drogach dojazdowych. Ta część inwestycji uzupełniła zrealizowaną kilka lat wcześniej modernizację węzła Szarych Szeregów

Inwestycja w liczbach:

  • Liczba pojazdów na dobę: ok. 14 tys.
  • Długość mostu tramwajowego – 255m
  • Długość mostu drogowego – 253 m
  • Szerokość jezdni – 7m
  • Szerokość ciągu pieszo-rowerowego – 4,3 m
  • Wartość całej inwestycji – 170 mln zł
  • Dofinasowanie unijne – ponad 79 mln zł
  • Długość nowych i przebudowanych torowisk – 5,6 km toru podwójnego
  • Długość nowych dróg rowerowych – prawie 2 km
  • Liczba zasadzonych drzew – 361 sztuk
  • Liczba zasadzonych krzewów – 1130 sztuk
  • Liczba podpórek rowerowych : 40 sztuk
  • Liczba nowych lub wymienionych latarni – ponad 100 sztuk
  • Liczba linii kursujących przez nowy most : 2 tramwajowe, 1 autobusowa – każdego dnia przewożą one ok 16 tys. pasażerów

Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!

Udostępnij: Facebook Twitter