Odwołuję, nie blokuję. Akcja NFZ. 15 tysięcy osób nie odwołało umówionych wizyt u lekarzy specjalistów

Siedziba NFZ w Bydgoszczy / Fot. B.Witkowski/UMB

Narodowy Fundusz Zdrowia bierze udział w kampanii edukacyjnej „Odwołuję, nie blokuję”. Akcja zwraca uwagę na problem niestawiania się pacjentów na umówionych wizytach lekarskich, bez wcześniejszego odwołania. W naszym regionie nie odbyło się 15 tys. nieodwołanych wizyt. Terminy przepadły.

W pierwszym półroczu tego roku w samym województwie kujawsko- pomorskim ponad 15 tysięcy osób nie odwołało umówionej wizyty u specjalisty. Najwięcej nieodwołanych wizyt, czyli ponad 5 tysięcy, dotyczy ortopedii i traumatologii narządu ruchu. Ponad 5 tysięcy nieodwołanych terminów w kujawsko- pomorskim to świadczenia z zakresu kardiologii.

– Jeśli wiemy, że nie możemy pojawić się u lekarza na umówione badanie, odwołajmy je. W ten sposób dajemy szansę innym pacjentom na skorzystanie z pomocy w korzystniejszym terminie – mówi Barbara Nawrocka, rzeczniczka prasowa Kujawsko- Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Bydgoszczy.

Z danych Narodowego Funduszu Zdrowia wynika, że zjawisko nieinformowania świadczeniodawców o tym, że nie będzie się korzystać ze świadczeń jest nadal obecne w przestrzeni publicznej. Fundusz sprawdza przyjęcia dotyczące świadczeń m.in. z zakresu endokrynologii, kardiologii, onkologii oraz ortopedii i traumatologii narządu ruchu.

Analiza wykazała, że ponad 5 tys. przypadków nieodwołanych wizyt dotyczy świadczeń z zakresu ortopedii i traumatologii narządu ruchu, ponad 5 tys. z kardiologii, blisko 2,2 tys. z endokrynologii, a ponad 2,6 tys. z onkologii. Są to świadczenia, które z powodzeniem znalazłyby natychmiast chętnych do skorzystania pacjentów, pod warunkiem, że przychodnia miałaby szansę zawiadomić świadczeniobiorcę, że jest taka możliwość.

– Nasze postępowanie ma wpływ na zdrowie innych. Dlatego bądźmy odpowiedzialni i jeśli wiemy, że nie pojawimy się na badaniu, odwołajmy je, dzięki temu termin wizyty nie przepadnie, bo zostanie wykorzystany przez inną osobę z listy oczekujących – dodaje Barbara Nawrocka.

Narodowy Fundusz Zdrowia od listopada 2019 r. wysyła do pacjentów SMS z przypomnieniem o zbliżającym się terminie wizyty u specjalisty. Przypomnienie dotyczy 40 wybranych świadczeń. Pacjent oprócz informacji o dacie badania czy wizyty, ma też podany numer telefonu, pod który może zadzwonić aby odwołać wizytę. Miesięcznie NFZ wysyła około 800 tys. wiadomości SMS z przypomnieniem o terminie wizyty. Niemniej jednak wszystkie te działania nie przynoszą oczekiwanych skutków. Wciąż najwięcej zależy od odpowiedzialności i myśleniu o wspólnym dobru pacjenta. Korzystajmy z zasobów, którymi dysponujemy rozważnie z myślą o innych, którzy też potrzebują pomocy a nie mogli z niej skorzystać z powodu zablokowanego czasu pracy lekarza specjalisty.

Zapisz się na newsletter „Bydgoszcz Informuje”!

Udostępnij: Facebook Twitter