Do końca roku będą wyremontowane dwie kładki – nad Brdą i starym Kanałem Bydgoskim. Niebawem drogowcy ogłoszą przetarg na remont Mostku Esperanto przy hali Immobile Łuczniczka.
Bydgoscy drogowcy podpisali umowę na remont dwóch bydgoskich kładek – przy V śluzie na Kanale Bydgoskim i w Opławcu. Wykonawca, bydgoska spółka Kormost, aby ruszyć z pracami musi jeszcze uzupełnić dokumentację (co ma nastąpić w październiku). Prace zakończy do końca roku.
Po remoncie kładki mają być nie tylko bezpieczniejsze dla pieszych, ale również możliwe do pokonania przez osoby z niepełnosprawnościami. Będą też dostosowane do potrzeb rowerzystów i rodziców z dziećmi w wózkach. Wartość całej inwestycji to prawie 237 tysięcy złotych.
Przebudowa kładki przy śluzie numer V
– W ramach zadania zostanie zaprojektowana i wykonana przebudowa wraz z zabezpieczeniem antykorozyjnym obiektu. Rozebrane zostaną dotychczasowe balustrady, nawierzchnia i izolacja przęsła. Po przebudowie na kładce pojawi się nowa izolacja i nawierzchnia bitumiczna. Całość uzupełnią nowe stylowe balustrady – zapowiada Tomasz Okoński, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Wszystkie prace na kładce będą uzgodnione z Miejskim Konserwatorem Zabytków, ponieważ cały stary Kanał Bydgoski jest zabytkiem przemysłowym wpisanym do rejestru. Co ważne, w czasie remontu nadal będzie można przejść na drugą stronę po tymczasowym pomoście przygotowanym przez wykonawcę.
Remontowana kładka została wybudowana w 1991 roku, jednak pierwsze przejście w tym miejscu powstało już w 1774 roku i stanowiło przejście techniczne dla obsługi wówczas jeszcze drewnianej śluzy. Nowsza, szersza pojawiła się na początku XIX wieku przy okazji przebudowy śluzy na ceglaną i zaopatrzona była w siedziska dla spacerowiczów. W 1948 roku została zastąpiona konstrukcją na stalowych dźwigarach, które skorodowały. Jej miejsce zajęła obecna przeprawa.
Kładka przez Brdę w rejonie ulicy Opławiec
Nieco inny zakres remontu czeka kładkę w Opławcu. Konstrukcja wsparta jest na pięciu przęsłach, jej całkowita długość to około 55 metrów. Schody od strony ulicy Opławiec wykonane są w postaci dwóch belek stalowych połączonych przegubowo z przęsłem, a z drugiej strony opartych na żelbetowym fundamencie. Kładka powstała w roku 1989. Wykonawca robót usunie schody i płyty betonowe, a po wykonaniu nasypu poprowadzi nim nowy chodnik. Wykonane zostaną też zabezpieczenia antykorozyjne w miejscach usunięcia schodów.
Kolejna kładka nad Brdą do remontu już niebawem
– Trwa procedura przetargowa na remont kapitalny kładki przez Brdę w rejonie hali Łuczniczka. To największe z wszystkich zadań. Związane będzie z przebudową drewnianego pomostu oraz remontem konstrukcji stalowej i istniejących podpór obiektu. Wykonane zostaną nowe schody i oświetlenie – zapowiada Tomasz Okoński.
Kładka nad Kanałem Bydgoskim będzie wyremontowana w tym roku / Fot. B. Witkowski / UMB