Podejrzenie uszkodzenia jednej z belek nośnych mostu Pomorskiego – drogowcy szykują się do naprawy, kierowcy muszą szykować się na ograniczenia prędkości i zmiany w organizacji ruchu.
Jeszcze w grudniu ruszą prace naprawcze na moście Pomorskim. Będą wymagały zmian w organizacji ruchu pomiędzy rondem Fordońskim i Toruńskim. Zmieni się też rozkład jazdy komunikacji miejskiej. Powód zmian? Podejrzenie uszkodzenia belki nośnej mostu Pomorskiego.
Zmiany będą polegać na ograniczeniu prędkości dla tramwajów do 10 km/h (na samym obiekcie) oraz zmniejszeniu prędkości dla samochodów o masie całkowitej do 10 ton do 20 kilometrów na godzinę. Pojazdy o masie powyżej 10 ton (z wyjątkiem autobusów komunikacji miejskiej) nie będą mogły wjechać na most i będą kierowane na sąsiednie przeprawy mostowe – informuje Tomasz Okoński, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Drogowcy chcąc zdiagnozować przyczyny uszkodzenia jak i dokładnie sprawdzić elementy wysłużonego obiektu, poprosili o konsultację merytoryczną prof. Arkadiusza Madaja z Politechniki Poznańskiej. Wstępna ocena profesora wskazuje, że należy zaprojektować i wykonać doraźną naprawę umożliwiającą dalszą eksploatację. W międzyczasie ZDMiKP opracuje plan dalszego postępowania, w tym monitorowania i analizę możliwości jak najszybszego przywrócenia mostu do pełnej sprawności. Prace będą prawdopodobnie prowadzone tylko pod obiektem i nie będę dodatkowo utrudniać ruchu pojazdów, pieszych i rowerzystów na samym moście.
Zagrożenia katastrofą budowlaną nie ma
„Podejrzana” belka jest jedną z pięciu, na które rozkłada się obciążenie całej konstrukcji. Ta ma już swoje lata, była zaprojektowana pod inne obciążenia i natężenia ruchu. Dodatkowo mizeria finansowa lat 80-tych i 90-tych spowodowała, że most nie był należycie konserwowany. To wszystko ma wpływ na jego obecną kondycję.
– W latach 2004-2005, wraz z całym układem komunikacyjnym, most został zmodernizowany – torowisko tramwajowe znalazło się na środku, pomiędzy jezdniami. Został również wzmocniony doraźnie taśmami z włókien węglowych. W 2010 roku na moście zainstalowano punkty obserwacji geodezyjnej i objęto go dodatkową kontrolą okresową – przypomina Tomasz Okoński.
Pierwszy taki most w Polsce
Most Pomorski został zaprojektowany przez wybitnego polskiego projektanta Maksymiliana Wolffa (Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku), a wybudowany w latach 1967-1970 przez Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych. To trzyprzęsłowa konstrukcja o długości niespełna 80 m w formie dwóch wsporników połączonych nad rzeką wspólnym przegubem. Budowa tego obiektu to była pierwszą w Polsce realizacją metodą montażu nawisowego, czyli montażu przęsła z gotowych prefabrykatów dostawianych wspornikowo do już wcześniej zmontowanych, a tym samym trwale zapisała się w historii budowy polskich mostów, co do dzisiaj jest często przypominane przez autorytety z tej dziedziny.
Szukasz informacji z Bydgoszczy? Zapisz się do naszego newslettera!