Droga ekspresowa S5 w okolicach Gruczna / Fot. GDDKiA w Bydgoszczy /
– Najważniejsze inwestycje w woj. kujawsko-pomorskim to dokończenie dróg ekspresowych S5 i S10, znajdujących się w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do roku 2030 – nie ma wątpliwości GDDKiA w Bydgoszczy.
GDDKiA podsumowała zaawansowanie prac drogowych na najważniejszych trasach w regionie. Z punktu widzenia bydgoskich kierowców i lokalnego biznesu najistotniejsze jest to, co dzieje się w sprawie drogi ekspresowej S10. Na dziś bowiem S10 w regionie to dwa wybudowane przed laty odcinki stanowiące fragmenty obwodnic jego największych miast.
Jednak docelowo ekspresówka ta ma być najszybszym połączeniem drogowym Szczecina z Warszawą (przez Bydgoszcz). Z perspektywy województwa S10 to także sprawne i bezpieczne połączenie między Bydgoszczą i Toruniem, gdzie na obecnej krajowej „dziesiątce” są liczne tragiczne wypadki. Kolejne odcinki w przygotowaniu zapewnią sprawny dojazd do województw – wielkopolskiego, zachodniopomorskiego i mazowieckiego. Jak wyglądają postępy prac nad S10?
Stan prac na drodze ekspresowej S10
Jak informuje GDDKiA, na 40-kilometrowy odcinek trasy od obwodnicy Wyrzyska do węzła Bydgoszcz Zachód pod koniec 2022 r. wydana została decyzja środowiskowa (DŚU). Z kolei w lutym 2024 roku rozpoczął się drugi etap opracowania dokumentacji tj. elementów Koncepcji programowej (KP). Wykonawcą jest firma Transprojekt Gdański, która ma 18 miesięcy na wykonanie zadania. Dokumentacja stanowi podstawę do ogłoszenia przetargu na realizację inwestycji, co będzie możliwe w IV kwartale przyszłego roku. Trwa też opracowywanie dokumentacji przygotowawczej dla S10 na odcinku od autostrady A1 do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW).
– W 2022 r. podpisaliśmy umowę opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z podziałem na część na terenie woj. kujawsko-pomorskiego (od A1 do granicy województwa kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego) oraz od granicy do DK50 wraz z odcinkiem S50 prowadzącym do S7. Zadanie obejmujące łącznie około 120-kilometrowy odcinek dróg ekspresowych, z czego około 40 kilometrów, wraz z nowym mostem przez Wisłę we Włocławku, będzie przebiegać przez woj. kujawsko-pomorskie. Wartość kontraktu z konsorcjum TPF (lider) – Databout to łącznie ponad 22 mln zł – przekazuje GDDKiA w Bydgoszczy.
W przyszłości na 35 km odcinek A1 od węzła Toruń Południe do węzła Włocławek Północ droga S10 będzie miała wspólny przebieg z autostradą. Dlatego przewidywane jest znaczne zwiększenie natężenia ruchu na tej trasie i obecnie trwa opracowanie dokumentacji do uzyskania DŚU dla poszerzenia autostrady o trzeci pas w obu kierunkach. Złożenie wniosku planujemy w III kwartale przyszłego roku.
Drogą ekspresową S5 do Ostródy
Trasa już teraz łączy Wrocław, Poznań oraz Bydgoszcz i jest jedną z dróg o kluczowym znaczeniu dla gospodarki kraju. Przypomnijmy, dwa lata temu zakończyła się budowa ostatniego odcinka S5 na terenie naszego województwa. W przyszłości S5 połączy się jeszcze z S7 pod Ostródą tworząc nowe połączenie z województwem warmińsko-mazurskim.
– W 2021 r. rozstrzygnęliśmy przetarg na dokumentację. Najważniejszym zadaniem wykonawcy będzie uzyskanie DŚU. W zeszłym roku odbyły się spotkania z mieszkańcami gmin, przez które poprowadzone są opracowane warianty przebiegu. Droga z okolic Grudziądza do miejscowości Wirwajdy niedaleko Ostródy będzie miała 90 km z czego około 40 km na terenie woj. kujawsko-pomorskiego. Pod koniec tego roku planujemy złożenie wniosku o wydanie DŚU – zapewnia GDDKiA.
Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!