Budimex przystosowuje ładowarki. Już zmienia się ich wygląd. Będą one mogły ładować pojazdy z mocą 22 kilowatów / Fot. Miłosz Kalaczyński
Budimex Mobility zapowiada uruchomienie ogólnodostępnych ładowarek pojazdów elektrycznych jeszcze w tym kwartale.
W ub. roku, w 32 punktach ustawione nowe stacje ładowania pojazdów elektrycznych. „Zielone dystrybutory” wybudował pod koniec 2022 roku państwowy dostawca energii – Enea Operator. Spółkę zobowiązywał do tego Urząd Regulacji Energetyki. Z zapisów ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych wynika, że w Bydgoszczy do marca 2021 roku powinno być już przynajmniej 210 ogólnodostępnych punktów ładowania. Sprzedano je prywatnemu podmiotowi. Prawie wszystkie (31) punkty zakupił Budimex Mobility. To spółka należąca do przedsiębiorstwa liderującego na rynku budowlanym w Polsce. Jedna stacja w Bydgoszczy przypadła marce Elocity, ogólnoeuropejskiemu dostawcy publicznych punktów ładowania, która współpracuje z Budimeksem. Kupili też stacje w innych miastach.
– Naszym celem jest uruchomienie stacji i rozpoczęcie świadczenia usług ładowania samochodów elektrycznych jeszcze przed końcem drugiego kwartału 2023 roku. Planujemy udostępnienie użytkownikom kolejno: 31 stacji w Bydgoszczy, 14 stacji w Gorzowie Wielkopolskim, 29 w Poznaniu i 35 stacji w Szczecinie – mówi Jakub Długoszek, członek zarządu Budimex Mobility.
Spółka zmienia obecnie oznakowanie wizualne stacji, usuwa drobne usterki, dokonuje konfiguracji urządzeń, następują odbiory Urzędu Dozoru Technicznego. Trwa także proces związany z zawieraniem umów na dystrybucję i zakup energii elektrycznej dla stacji ładowania. Punkty będą pracowały z oprogramowaniem dostarczonym przez Elocity, partnera biznesowego spółki.
Ładowanie za pomocą aplikacji
– Elocity dostarczy również aplikację mobilną, która umożliwi zarejestrowanie nowego użytkownika, rozpoczęcie i zakończenie procesu ładowania oraz pobieranie opłat za ładowanie. Stacje Budimex Mobility będą dodatkowo umożliwiały korzystanie z usług roamingowych, co pozwoli na użytkowanie stacji m.in. przez osoby z zagranicy posiadające swoje konta i karty RFID u innych operatorów. Liczymy, że pierwsze stacje zostaną oddane do użytku już w maju – informuje nas Michał Wrzosek, rzecznik prasowy Budimeksu.
Mowa o dwupunktowych stacjach ładowania o mocy ładowania 2×22 kilowatów, każda marki Emiter, przystosowane do ładowania dwóch pojazdów naraz, a w niektórych naładujemy nawet cztery.
Nowe stacje do ładowania powstały przy ul. Szubińskiej, Stawowej, Zygmunta Augusta, Markwarta, Naruszewicza, Wiślanej, Filtrowej, Kcyńskiej, Ludwikowo, Szarych Szeregów, Modrzewiowej, Gdańskiej, Łochowskiego, Romanowskiej, Rekinowej, Konopnickiej, Brzozowej, Pelplińskiej, Madalińskiego, Glinki, Brzechwy, Biwakowej, Smukalskiej, Sportowej i Bielickiej.
Elektromobilność w naszym mieście
Z zapisów ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych wynika, że w Bydgoszczy od marca 2021 roku powinno być już przynajmniej 210 ogólnodostępnych punktów ładowania, w tej chwili jest to 14 punktów, które zawierają 30 pojedynczych gniazd, o mocy maksymalnej od 22 do 50 kw. Wyjątek stanowią szybsze ładowarki przy galerii Focus, które mogą generować nawet do 140 kw, przy czym większość aut nie jest jeszcze przystosowanych do ładowania z taką mocą, to dobra alternatywa tylko dla posiadaczy pojazdów z większą mocą ładowania – prądem stałym (DC). Kiedy Budimex i Elocity uruchomi swoje ładowarki, dojdą kolejne 64 punkty o mocy 22 kw, więc łącznie będą 94 ogólnodostępne gniazda.
Czy 210 punktów ogólnodostępnych ładowarek jest teraz potrzebne w Bydgoszczy? Nie da się ukryć, że przy wysokich cenach prądu sporo osób woli ładować dużej, ale taniej przez domowe ładowarki. Na bydgoskich ulicach coraz częściej widziane są auta na zielonych rejestracjach, co oznacza, że są zasilane paliwem nieemisyjnym (prąd lub wodór), część z nich to pojazdy zarejestrowane w innych miastach.
Na koniec 2022 roku w Bydgoszczy wydanych uprawnień było: 1022 samochodom hybrydowym, 317 „elektrykom”, 75 motorowerom elektrycznym i 14 motocyklom elektrycznym. W tym czasie w Polsce było około 62 tys. aut „z wtyczką”, w tym ponad 31 tys. pełnych „elektryków”.
Pod koniec stycznia 2023 r. w Polsce funkcjonowało 2612 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, które dysponowały 5139 punktami ładowania.
Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!